Tuesday, September 22, 2009

Syawal 1430


Kedatangan Syawal pada hari Ahad lalu membawa bermacam kisah suka dan memori terindah. Bersama keluarga tercinta dan sanak saudara. Gambar di atas adalah gambar saya bersama keluarga. Kurang 2 orang dalam gambar ini, Allahyarham Abah and Abang Aju yang sedang bekerja.

Kisah di hari pertama Syawal:

"Bangun pagi dan bersiap-siap untuk pergi menunaikan solat sunat Aidilfitri di masjid baru. Pada setiap tahun kebiasaannya sambutan Aidilfitri akan dimulakan di kampung halaman Batu Pahat. Sudah mandi mengenakan jubah berwarna coklat dan disisipkan bersama wangi-wangian call Nazril untuk pergi bersama-sama menunaikan solat sunat Aidilfitri.

Tahun ini kami sempat tiba untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri bersama para jemaah lain walaupun tiba dalam jam 8.30am. Rasanya masjid ini mula solat jam 8.45am. Setelah 12 kali takbir kami duduk mendengar khutbah solat sunat Aidilfitri. Pengisian khutbah pada kali ini menerangkan cara-cara meneguhkan lagi keimanan seorang yang beragama Islam.

Setelah selesai solat sunat Aidilfitri, Nazril menghantar diri ini pulang ke rumah. Beliau pada tahun ini berhajat untuk memakai celak. Hanya ibuku yang biasa memakaikan celak kepada anak-anak dan cucu-cucunya. Saya terkecuali. Hee...

Sesi bermaaf-maafan di pagi Syawal dimulakan, pada tahun ini saya tidak mengeluarkan duit raya atas sebab-sebab yang kukuh. Hee...Kemudian dalam lebih kurang jam 10.30am setelah semua bersedia kami keluar menuju ke rumah pertama. Rumah Alah (kakak kepada ibu saya). Inilah adalah seperti rumah wajib pada setiap kali berhari raya, sanak saudara akan berkumpul disini.

Setibanya di rumah itu, sesi mengambil gambar dengan rakusnya dimulakan. Hee...Selang setengah jam akan tibalah saudara-mara yang lain untuk bersama-sama meraikan antara hari yang mulia ini. Makanan terhidang, ketupat & rendang menjadi juadah tidak kurang pulang nasi beriani manjadi santapan para tetamu.

Gelak ketawa, cahaya dari kamera masing-masing mengisi seluruh ruang rumah itu menjadi tanda kegembiraan para hadirin yang hadir pada hari itu. Adik beradik saling bermaafan, sepupu-sepupu berkumpul. Indah sungguh suasana di hari itu.

Jam sudah menunjukkan 4.30pm, kebanyakkan saudara-mara sudah beransur menuju ke rumah berikutnya. Kami pun bakal menyusul ke rumah Daddylong (Abang kepada ibuku Nahidah Bte Nani). Di sana walaupun ruang agak kecil tetapi kemeriahan itu masih ada dan ia menjadi segar didalam memori saya ini. Tidak kurang hebatnya makanan yang disajikan. ALhamdulillah. Kenyang perut suka hati. Hee...

Kami sekeluarga berada disana sehingga jam 8.00pm kemudian terus ke rumah aunty Nozie (adik kepada ibu saya). Disana bukan kira penat atau letih, masing-masing masih bertenaga, terdengar suara-suara lantang menyambut kedatangan Syawal ini. Masih lagi kami di sajikan makanan-makanan yang enak belaka. Sekali lagi saya memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi atas limpahan kurnianya terhadap semua rezeki yang diberikan.

Alhamdulillah...Suasana menyambut Syawal pada kali ini tidak kurang hebatnya dari tahun-tahun sebelumnya. Walaupun pada tahun ini kami sekeluarga tidak turun ke Johor Bahru (kebiasaannya akan ke rumah Tok Ne, berjumpa dengan Allahyarham Abah, rumah aunty Itam) tetapi segala urusan di hari itu dipermudahkan dan disenangkan hati masing-masing."

No comments: